Egészséges szemek

Pálffy-Kristin Andrea 2022.03.30










Azt mindannyian tudjuk, hogy az egészséges táplálkozás az egészséges élet fontos része.
De melyek azok az ételek, amelyek segítenek a szem egészségének megőrzésében?

Antioxidánsokkal az időskori makuladegeneráció ellen

A makuladegeneráció során a retina (vagy másnéven látóhártya) központi részén található sárgafolt sejtjei elhalnak. A sárgafolt felelős az éleslátásért ezért ezen sejtek elhalása a látás fokozatos romlásához vezet. A sárgafolt sejtjei különösen érzékenyek a szabad gyökök által okozott károkra.

Mik azok a szabad gyökök?

A szabad gyökök olyan molekulák, melyekben hiányzik egy elektron. Normál esetben az elektronok párokat alkotnak, de a szabad gyökök esetében nem ez a helyzet. Mivel hiányzik egy elektronjuk, nagyon instabilak és gyorsan reagálnak más anyagokkal és „ellopnak” egy elektront a másik molekulától, mely így szintén szabad gyökké változik. A szabad gyökök szervezetünk természetes részei, hiszen az anyagcsere során a cukrok, fehérjék és szénhidrátok elégetésnek melléktermékeként keletkeznek. A szervezet tehát képes a szabad gyökök semlegesítésére, de ha a szervezetben túl sok a szabad gyök vagy túl kevés az antioxidáns, oxidatív stressz keletkezik. Az oxidatív stressz károsítja a szervezet sejtjeit és szöveteit. A szabad gyököket nemcsak az anyagcserénk hozza létre, hanem külső tényezők is. A dohányzás, a napozás, az alkoholfogyasztás, a gyógyszeres kezelés és a stressz a szervezetben a szabad gyökök képződésének jól ismert külső okai.

Antioxidánsok

Az antioxidánsok olyan anyagok, amelyek ellensúlyozzák a szabad gyökök káros hatásait a szervezetben. Saját elektronjaik feladásával semlegesítik a szabad gyököket úgy, hogy maguk az antioxidánsok megőrzik stabilitásukat és nem válnak szabad gyökökké. Ilyen antioxidáns például a C- és E-vitamin, a cink és a szelén.

A makuladegeneráció megelőzése megfelelő táplálkozással

A súlyos makuladegeneráció kockázata akár harminc százalékkal is csökkenthető antioxidánsban gazdag étrenddel (forrás: Oogfonds). Különösen az olyan zöldségek, mint a spenót, a kelkáposzta, a borsó, a kaliforniai paprika és a paradicsom lassíthatják az időskori makuladegenerációt.

Száraz szemek és omega-3 zsírsavak

Az omega-3 zsírsavak többszörösen telítetlen zsírsavak, melyek többek között védelmet nyújtanak a szív- és érrendszeri betegségek ellen. Ezen kívül egy kiterjedt tudományos tanulmány kimutatta, hogy a zsírsavbevitel csökkentheti a szemszárazságot, amely nőknél, a menopauza tüneteként jelentkezhet.

Az omega-3 zsírsavak különféle növényi és állati eredetű forrásokban találhatóak. A lenmag-a repce- és dióolaj például kiváló növényi eredetű források. Az állati eredetű források főként a zsíros halak, például a lazac és a makréla. Fontos tudni, hogy a halak nem maguk állítják elő, hanem a táplálékként elfogyasztott algákból nyerik az omega-3 zsírsavakat.

Vitaminok és színanyagok

Különböző tanulmányok kimutatták, hogy a C-, K1-, E- és A-vitaminok csökkenthetik a szürkehályog kialakulásának kockázatát. Ezen kívül, a zöldségekben és gyümölcsökben természetesen előforduló színanyag, a lutein és zeaxantin szintén képesek csökkenteni a szürkehályog kockázatát. A lutein és a zeaxantin egyaránt sárga színanyagok. A lutein főként a zöldségekben található, például brokkoliban, kelkáposztában, és spenótban. Ezen kívül megtalálható még a tojásban, magvakban és néhány gyümölcsben, például a szederben, szőlőben, kiviben és egresben. A zeaxantin főként a narancssárga és piros kaliforniai paprikában, kukoricában és narancsban található (forrás: Oogfonds).

És nem, nem mítosz, hogy a sárgarépa jó a szemnek! A sárgarépa (és a spenót, az édesburgonya, a kelkáposzta, az endívia és a mángold) mind tartalmazzák az A-vitamin növényi formáját, a béta-karotint, melyből a szervezet aktív A-vitamint állít elő. Az állati eredetű források (főleg a máj, tonhal, sajtok, vaj és tojás) az A-vitamin már aktív formáját tartalmazzák. A szem retinájának A-vitaminra van szüksége ahhoz, hogy a fényt az agy számára jelekké alakítsa.

Mi úgy gondoljuk, hogy a legjobb, ha szervezetünk az elfogyasztott ételekből jut vitaminokhoz, antioxidánshoz és telítetlen zsírsavakhoz. Azt tanácsoljuk, hogy igyekezzünk minél több zöldséget és gyümölcsöt, valamint magvakat beiktatni az étrendünkbe, hogy így biztosítsuk a megfelelő tápanyagot nem csak a szemünk, de egész szervezetünk részére.

További Hírek

Szemüveg mágneses clip-on napszemüveglencsével
Nyári napvédelem szemüvegeseknek
Dioptriás napszemüveg Etnia Barcelona
Dioptriás napszemüvegek - minden amit tudnod kell
GARANCIA-2
Miópia
GARANCIA-5
Tanács szülőknek, ha gyermekük szemüveges lesz